Szeretettel köszöntelek a Nagy Magyarország Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nagy Magyarország Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nagy Magyarország Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nagy Magyarország Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nagy Magyarország Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nagy Magyarország Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Nagy Magyarország Klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Nagy Magyarország Klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Talán már szakállas-hírnek tűnik az alábbi több mint tíz éves cikk a
hazai KURIR 1991. szeptember 6-i számából, ugyanakkor a téma -- éppen a
folytonos kártérítési követelések és a magyar nép bűntudatosítása miatt
-- továbbra is időszerű a magyar társadalomban. E kis tanulmány
megkérdőjelezi, hogy mennyire volt igaz ez a “szenvedés.”
[Kurir] “Schwartz Mihály, a Munkaszolgálatosok Országos egyesületének elnöke az 1991 nyarán tartott tájékoztatón bejelentette:
’Ha kell, az ENSZ Emberjogi Bizottságához vagy akár a Hágai Nemzetközi
Bírósághoz fordulunk, hogy az igazságot érvényesítsék. Ami az eltelt
900 év alatt – a kevés napfényes időszakot leszámítva – Magyarországon
a zsidósággal szemben történt, az tűrhetetlen.
[A vélt vagy valós szenvedések ellenére a zsidóság nem igyekezte elkerülni Magyarországot, sőt egyre többen jöttek! – tj]
‘Éppen ezért szeretnénk a következő 900 évre úgy felkészülni, hogy
utódainkat mindettől megkíméljük. Magyarán: készek vagyunk bárkivel
kezet fogni az egyenjogúság, egyenértékűség alapján, de sem
kamaraszolgák, sem auschwitzi nyáj nem leszünk többé. Ezt tudnia kell
mindenkinek a magyar közéletben is, ha előveszi az ötven évvel ezelőtti
lemezeket, és azt próbálja forgatni. Minden antiszemita kijelentés
tételesen árt ennek a népnek.’
[De ami ugye fontosabb, hogy használ a cionista ügyeknek! – tj]
‘Amikor mi ebben az ügyben exponáljuk magunkat elsősorban nem a
zsidóság, hanem az ország érdekeit képviseljük. Azt mondjuk: a
jelenlegi magyar kormány akkor lenne tisztességes, ha betartaná azt,
amire a jogelődjének tekintett 1946-47-es koalíciós kormány a párizsi
békeszerződés 26. és 27. cikkelyében kötelezettséget vállalt. Ennek
lényege az, hogy a zsidóságtól elvett elkobzott, lefoglalt javakat –
üzleteket, gyárakat, ingatlanokat, ingóságokat – a magyar állam
visszaadja a károsultaknak, s ha ilyen nincs, a zsidó közösségeknek.
Lemond az állam örökösödési jogáról, az államosításról, sőt ha ezek az
értékek időközben elpusztulnak, akkor kártalanítást fizet értük.
(…) az akkori (háború utáni) kormány létrehozott egy nevében Zsidó
Helyreállítási Alapot, ami három hónapig működött, majd a politikai
alvilág kiváló vadászterületévé vált.
(…) a Zsidó Helyreállítási Alap – mint kormányszerv – közbeiktatásával
jogtalanul a magyar állam tulajdonába került 337 ezer ingatlan –
családi ház, lakás, háromezer zsinagóga, ötszáz iskola, három gimnázium
és két tanítóképző. És most nem kérünk mást, mint hogy amit hajdanán
egy tollvonással elvettek tőlünk, azt most minden csűrés-csavarás
nélkül, egy tollvonással visszaadják…”
Megjegyzés tőlünk
Schwartz úr! Álljunk meg egy pillanatra! Önök, „a fasizmus kirabolt
üldözöttjei, most egyszerre elégedetlenek a “felszabadítóikkal”, akiket
tárt karokkal vártak, hogy félévszázadra ránk szabadítsa azt a
rendszert, amelyben „egyetlen tollvonással elvették vagyonaikat”.
Ugyan! A magyar népet miért terhelné ez az önök felszabadítói által
nyakunkra sózott kommunizmus?
Még egy másik dolog: az elmúlt 900 éves szenvedéseik ellenére sikerült
összeszedni – az Önök bevallott számadatai szerint — „337 ezer
ingatlant, háromezer zsinagógát, 500 iskolát”, sőt 1944-ben az a
bizonyos Aranyvonat 52 kocsi „szenvedésekben” összegyűjtött vagyont
szállított ki az országból, hogy megmentse az önök szovjet hordái elől!
Ha a második világháború miatt a zsidóságnak jelentős veszteségei
voltak, úgy a 15 milliós magyarságnak is. A különbség csupán annyi,
hogy ennek a 15 milliós népnek sehol sem hallgatják meg a kártérítési
követelményeit.
A zsidóságnak 900 év alatt számtalan alkalma volt arra, hogy elhagyja
az országot, sőt a zsidóságot soha senki nem hívta Magyarországra,
saját maguktól jöttek, mint ahogy napjainkban is bármikor repülőre
ülhet félmillió magyarajkú izraeli zsidó, hogy Magyarországon
telepedjen le, ahol biztonságosabban érzi magát, mint Herzl
Izraeljében. -TJ
Magyarországon, az 1945 utáni kommunista rendszerben sem volt zsidóüldözés!
Dr. Seifert Géza, a MIOK (Magyarországi Izraeliták Országos Képviselete) elnöke:
“Lehetséges, hogy egyesek még mindig antiszemiták, az antiszemita
jelenségek netán előforduló megnyilvánulásai ellen azonban
kormányzatunk intézményesen, preventív és represszív módon küzd.
A megelőzés, amely kizár mindenfajta antiszemita uszítást, filmjeinkre,
könyvkiadásunkra, a sajtóra és az iskolai oktatásra vonatkozik. S ha
valakit elkövetett antiszemitizmussal vádolnak, azzal szemben megtorló
intézkedést foganatosítanak, s mint bűncselekmény elkövetőjét
börtönbüntetésre ítélik.
Ismétlem: a magyar zsidóság, mint felekezet, ragaszkodik ősi zsidó
vallási tradícióihoz, s amellett, hogy az izraelita hitfelekezethez
tartozik, a magyar államnak egyenrangú polgára. Izraelita vallású
magyarok vagyunk, magyar állampolgárságunkat jól összeegyeztetjük
zsidóságunkkal.
Hittel és meggyőződéssel mondhatom: mindannyian részt veszünk a
Hazafias Népfront programjában meghirdetett magyar nemzeti egységben,
és közösen fáradozunk országunk gazdasági, szociális és kulturális
felemelkedésén. A célok egyszerűek. Olyan társadalmat épít népünk,
amely megszüntette az embereknek világnézetük, fajuk, felekezetük
szerinti hátrányos megkülönböztetést és következetesen küzd a békéért.
A fővárosban élő zsidóság -- amennyiben elkerülte a deportálást --
megmenekült, a gettót, ahol 70 ezer ember volt bezárva, az utolsó
percben, 1945. január 18-án a szovjet hadsereg felszabadította. Az
ország felszabadulását követően megszűntek a zsidókkal szemben a
fasizmus idején alkalmazott diszkriminációk, hátrányos
megkülönböztetések.
1948. decemberében került sor a magyar állam és a magyar zsidóság
közötti egyezmény megkötésére. Ez az egyezmény biztosította, és
biztosítja ma is — az izraelita hitfelekezet részére a legteljesebb
vallás- és lelkiismereti szabadságot s az ősi tradíció fenntartásának
minden lehetőségét. Ezt az elvet generálisan 1949. augusztusában a
Magyar Alkotmány is megerősítette. Kulturális életünk eleven.
Könyvkiadásunk említésre méltó...” [A magyar zsidóság 1971-ben. Magyar
Hírek, 1971. 05. 15]
A Marx Károly és Baruch Levy között megfordult levélből idéz La Revue de Paris, 1928.06.01:
“A zsidó nép egészében lesz a saját megváltója. A világuralmat fajok
megsemmisítésével fogja elérni és egy világköztársaság alapításával,
amelyben mindenütt csak a zsidóknak lesznek állampolgári jogai. Ebben
az Új Világban Izrael gyermekei lesznek a vezetők és ellenzék nem lesz.”
Történelmünk az Árpádházi királyok idején - Pauler Gyula könyvéből [1]
IV. Bélának (1235-1270) és a nemzetnek legnagyobb aggodalma az volt,
hogy a tatárok visszatérnek. A lakosságnak nagy részét mind a
nemesekből, mind az alsóbb osztályokból legyilkolták. Magyarország,
amely azelőtt tele volt néppel, sok helyen lakatlan pusztává lett.
Egész nemzetségek vesztek ki, földek maradtak pusztán, amelyek
tulajdonosait leölték vagy fogságba hurcolták. Az első termést a
tatárok kivonulása után (1243) elpusztították a sáskák: újra nagy éhség
tizedelte a gyér lakosságot.
Krisztus születése óta, mondták Ausztriában, nem volt még országban oly
csapás és nyomorúság, mint Magyarországon. E viszonyok közt, amelyeknek
hatása évekre, sőt évtizedekre, majdnem száz esztendőre kiterjedt, bő
alkalom nyílt a zsidóknak keresetre, zálogkölcsönre. Járta náluk a
kamat, a kamatok kamatja. Kölcsönöztek mindenféle ingó zálogra,
oklevelekre úgy, mint bibliára s ingatlanokra, s akkor a jószág
jövedelmét húzták.
IV. Béla
IV. Béla, aki már előbb nem nélkülözhette őket, most a nagy csapás után
még kevésbé lehetett meg pénzszerző zsenijük nélkül. A zsidók mellett
még szerecsenek is bérlék az adókat, köztük alkalmasint mohamedán
kunok, „böszörmények” (a musulmán eltorzítása), akik az Aral-tótól
keletre laktak, s a tatároknak is Oroszországban ügyes, kíméletlen,
keresztény-gyűlölő adószedői voltak. Nálunk is ők hajtották be az adót;
gyakoroltak hatalmat a keresztények fölött, anélkül, hogy IV. Béla, ki
ez intézkedésében IX. Gergely pápa engedelmére hivatkozott, a pápai
föltételt is teljesítette, melléjük a behajtásra, a hatósági működésre
keresztényeket rendelt volna.
A zsidó-szerecsen befolyás, a pénzügyi kezelés jellege, az ország
szüksége nyomot hagyott IV. Béla pénzein. Alatta vertek legelőször,
ezüst hiányában, rézpénzt, és sok pénze veretére nézve zsidó és
mohamedán jellegű s a turkesztáni mohamedánok pénzeire emlékeztet.
Frigyes osztrák herceg [2] (1230-1246) nagy pártfogója volt a zsidóknak
s a tatárdúlás után, 1244-ben olyan szabadalmat adott nekik országában,
amelyet más országokban is törekedtek elnyerni. IV. Béla is átvette
gonosz ellenfelének törvényét, 1251. december 5-én, s azt a zsidók
később nálunk az ő aranybullájuknak tekintették.
Alapgondolata volt, hogy a zsidó is vendég, vele is úgy kell bánni,
mint más vendéggel, és ha csak a vallás nem okozott el-nem-hárítható
akadályt, úgy kell tekinteni, mint akinek egyforma joga van a
kereszténnyel, sőt, mert gyűlölik, és ellenségei vannak, különös
pártfogásra érdemes. Azért zsidó ellen pénz- vagy birtokkövetelésekben,
amelyek a zsidó személyét, vagyonát illették, keresztény bizonyságot
csak akkor fogadtak el, ha vele zsidó is tanúskodott, kivévén, -- tette
hozzá IV. Béla – „ha a dolog világos, és kétség sem foroghat fenn,
bizonyításra nem is szorul.”
Ha keresztény állítá, hogy zsidónak zálogot adott és a zsidó letagadta,
vagy ha a keresztény azt állítá, hogy az adósság, amelynek fejében a
zálog kisebb, mint a zsidó állítja: akkor a zsidó esküje döntött. Zsidó
mindenféle tárgyat elfogadhatott zálogul, minden bővebb tudakozódás
nélkül, kivéve véres vagy vizes ruhát, bűnjeleket! És egyházi ruhát,
hacsak maga az egyház feje nem teszi zálogba.
Ha valamely keresztény vádolná a zsidót, hogy a zsidó zálogát tőle
ellopták, a zsidó esküje, miszerint nem tudott arról, hogy a zálog
lopott jószág volt, birtoklását teljesen megvédte és a keresztény
köteles volt a tartozást megfizetni, ha a záloghoz jutni akart.
Ellenben, ha a zsidó mondá, hogy a keresztény záloga nála elégett vagy
ellopták, és arra megesküdött: a kereszténnyel szemben megszűnt a
felelőssége.
Ha a keresztény adós zálogát kamat nélkül kiváltá és a kamatot egy
hónapig nem fizette meg, e kamat után is kamat járt. Ha a zsidónak
adott zálog már egy évig kezénél volt s az a kölcsöntőkét és kamatot
többé nem fedezte, a zsidó a zálogot a tartozás lejárta előtt is
eladhatta. Zálogért, amelyet lejáratkor minden kijelentés nélkül a
zsidónál hagynak, az többé nem felelős.
Az a keresztény pedig, aki zsidótól erővel veszi el a zálogot és a
zsidó házában erőszakoskodik, mint a királyi kincstár prédálója
keményen megbüntettessék.
Ha keresztény zsidót megütött úgy, hogy a vére nem folyt, az ország
rendje szerint bírságot fizetett a királynak, fájdalompénzt, 12 vagy 4
ezüst márkát és gyógyítási költséget a zsidónak. Akinek pénze nincs,
hogy fizessen, más büntetést vegyen ítéletünk szerint.
Osztrák Frigyes törvénye a büntetést már határozottan kimondá:
„Vágják le kezét a tettesnek tettéért.”
Ha keresztény megölt zsidót, méltó büntetése mellett veszítse el minden ingó és ingatlan vagyonát, és az szálljon a királyra.
„Ha zsidó a szokása szerint halottját városból városba, tartományból
tartományba, helyről helyre viszi, a vámosok a halottért vámot ne
csikarjanak ki, s aki teszi, mint rabló „halottrabló”, -- mondá Frigyes
herceg – halállal bűnhődjék.”
Aki a zsinagógát vakmerően meghajigálja, fizessen másfél márkát a zsidó
bírónak. Minden csekélységért ne esküdjék a zsidó a „rodalere”, Mózes
szent könyvére, hanem csak a király előtt. Ha zsidót megölnek és a
tettest világosan kinyomozni nem lehet, „a gyanúsított” – rendelé IV.
Béla – „vívjon bajt”, mert esküvel vagy más istenítélettel, amely
egyházi szertartással járt, zsidó panaszossal nem lehetett az ügyet
eldönteni. Így rendelte el ezt Frigyes herceg, de azon a
kötelezettségen, amelyet elvállalt, „hogy a gyanús ellen a zsidóknak
bajnokot ő maga ad”...
Némely dologban IV. Béla még se merte vagy akarta teljesen utánozni
Frigyes herceget. Amikor az osztrák törvény világosan kimondá, hogy a
kereszténynek, aki zsidóasszonyt erőszakosan fogdos, a kezét levágják,
a magyar oklevél csak méltó büntetést említ, mely némiképp a
kézcsonkításnak feleljen meg. Gondosan kerülte a kamat-uzsora
kifejezését, amelynek maximumát az osztrák herceg hetenként egy
talentum, vagyis 240 dénár után nyolc denárban, azaz évenként több mint
170 percentben állapította meg. Mindig csak bánatról (innen a
‘bánatpénz’ kifejezés) beszélt és az osztrák törvény rendelkezését,
hogy ha zsidó valami főúr jószágára, vagy levelére kölcsönöz pénzt és
ezt az adós pecsétjével, levelével bizonyítja, akkor a herceg vagy –
IV. Béla szerint – király, a lekötött jószág birtokába helyezze és
minden támadás ellen megvédje: azzal korlátozta, hogy az csak addig
tartson, míg keresztény nem akad, aki a lekötött jószágot kiváltja. A
keresztények felett azonban, akik a jószágon laknak, a zsidónak se
legyen semmiféle joghatósága.
E zsidó-törvény után Csehország egyik kiváló szervező államférfia,
Bruno Holstein-Schaumburgi gróf, az olmüczi püspök azt találta, hogy a
zsidók keresztény dajkákat tartanak, nyíltan űzik az uzsorát, a
szegénységet módfelett terhelik, úgy hogy egy év alatt a kamat a tőkét
meghaladja. Közhivatalokat viselnek, vámszedők, pénzügyi tisztek
lesznek, és mint „hitetlenek” ebben is csalnak.”[3]
A “Korlátozások”
A zsidókra nézve a legnagyobb tilalom volt, hogy nem szabad keresztény
rabszolgákat tartaniuk. A nyugat-európai zsidóknak a
rabszolga-kereskedés volt majdnem a legfőbb, legjövedelmezőbb üzlet,
amelyet összeköttetéseiknél fogva hitsorsosaikkal a mohamedán
Spanyolországtól kezdve egész Kínáig nagy sikerrel űztek. Ők töltötték
meg európai lányokkal és heréltekkel a mohamedán háremeket, s egész
intézetek voltak zsidók vezetése alatt Lotharingiában és
Franciaországban. Az egyház mindent elkövetett, hogy megszüntesse e
rabszolga-kereskedést, amelyet egyébiránt keresztényeik is űztek a
zsidókkal versenyezve.
Különös szánalmat keltett azok sorsa, akik zsidó rabszolga-kereskedők
kezébe kerültek, mert azokat a földi nyomorúságon kívül még lelki
veszedelem is fenyegette. A zsidók a Talmud útmutatása szerint, nem
akarván, hogy idegen vallási szertartásaiknak közvetlen tanúja legyen,
azokat a rabszolgákat, akiket maguk körül megtartottak, a zsidó
vallásra téríteni igyekeztek.
Az egyház már az 5. században is megtiltotta a zsidóknak, hogy keresztény rabszolgákat tartsanak.
1090-ben, IV. Henrik, aki a speyeri zsidók nagy barátja volt
elrendelte, hogy csak pogány rabszolgákat és béres keresztény
cselédséget tarthatnak. [4]
Eddig a részlet Pauler Gyula száz évvel ezelőtt írt könyvéből. Mit
írnak a zsidók a szenvedésekről a saját írásaikban? A világhálózaton
sok helyen foglalkoznak e kérdéssel, de természetesen sehol nem
részletezik annyira a korlátozások és üldöztetéseik valódi okait, mint
Pauler Gyula. Szerintük, az elmúlt 900 év alatt a mai napig
korlátozások és üldöztetések voltak, amelyek ‘nyilván a zsidóság iránti
gyűlöletből fakadtak’, ugyanakkor az írásaikból kitűnik, hogy a magyar
királyok nagy része és a földbirtokos gazdag nemesség védelme alatt a
legnagyobb biztonságban és jómódban éltek Magyarországon.
Másfelől, azzal, hogy a honfoglaló magyarokkal kazárok is bejöttek, a
Kárpát-medencére való jogosultságot, netán a magyarok és kazárok azonos
testvériségét akarják bizonyítani.
v
Az alábbi, magyar nyelven szerkesztett, nyilván zsidóknak szánt
honlapokon nem a zsidóság *900 éves magyarországi szenvedéseiről*
olvasunk, hanem arról, hogy a magyar királyok és nemesek -- sajnos a
magyar nép kárára! -- mennyire védték ezt a kisebbséget.
Tisztánlátás végett, zsidó szemszögből
http://www.interdnet.hu >>> http://www.angelfire.com
A magyarok vándorlásai - A Volgánál a Kazár Birodalom fennhatósága alá
kerültek rövid időre a magyar törzsek. A kazárok vezetője, a kagán,
Bulán király 750-ben a nyugati keresztény és a keleti mohamedán vallás
helyett a zsidó vallást választotta. A karaita-elveket követték, akik
elfogadták a Tórát, de ‘nem’-et mondtak a prófétai és rabbinikus
tanításoknak.
895-ben a honfoglalással kazárok egy csoportja - kabarok - is érkeztek
a magyarokkal a Kárpát-medencébe, sőt Árpád vezér egyik felesége is
kavar (?) volt. A kavarok zsidó vallásáról a békéscsabai sírok
tanúskodnak.
1220-tól a zsidók a királyi pénzveréssel foglalkoztak, akiket
’monetariusok’-nak neveztek. A zsidók befogadása, letelepítése az egész
középkor folyamán felségjog volt, azaz a királyt illette.
1222 - II. Endre Aranybullája 24. szakasza eltiltotta a zsidókat a
gazdasági vezetői tisztségektől. A szentszéki zsinat viszont már
tiltotta a zsidókkal egy fedél alatt lakást, ez volt a térbeli
szegregáció. Az Aranybulla-törvények szigorúan korlátozták a zsidók
kereskedelmi és egyéb jogait, a honfoglaláskor itt talált bolgár
mohamedánokkal (izmaeliták) együtt. Nem tarthattak keresztény szolgát,
nem házasodhattak kereszténnyel és a kereskedelemben és kézművességben
is szigorúan korlátozták őket. 1232 - a beregi törvényekben újra
megerősítették ezeket a kizárásokat és tilalmakat. II. Endre beregi
esküjének rendelkezései: az izmaelitákat és a zsidókat ki kell
szorítani a pénzgazdálkodásból. Az 1279-es Budai Zsinat megkülönböztető
vörös posztókör (cirkules) viselésére kötelezte a zsidókat.
1251-ben IV. Béla már Királyi Privilégium levéllel védte a zsidókat,
mint „Kamarai szolgák”-at. Királyi levelében büntetést helyezett
kilátásba azok ellen, akik kővel dobálják a Scola Judaeorum-ot. Két
zsidó kincstárnok, Teka és Henok, elnyerte a királyi jövedelem
kezeléséhez szükséges bizalmat. A király fennhatósága alá tartoztak,
személyes biztonságukat szavatolták és a Szabadságlevél alapján, szabad
vallásgyakorlási jogot kaptak.
Az Árpádházi királyok alatt több-kevesebb megszorítással a korabeli
európai viszonyoknál biztonságosabb körülmények között élhettek a
zsidók Magyarországon. Ebből a korból való IV. Béla 1251-ben kiadott
híres zsidó kiváltságlevele, amelyet a középkori magyar királyság
fennállása alatt az egymást követő uralkodók megerősítettek. Ennek
lényege, hogy a zsidók, a király kamara szolgái, a kincstárnak adóznak,
az pedig biztosítja jogvédelmüket. A zsidók kereskedelemmel,
pénzügyletekkel foglalkoztak, a királyi udvar nem egyszer vette igénybe
pénzüket, szakértelmüket.
Előbb a nagy birtokközpontokban, majd a kereskedelmi utak
csomópontjában kialakuló, megerősödő városokban telepedtek le, végül
II. József császár 1781-ben kiadott türelmi rendelete lehetővé tette a
szabad királyi városokba történő beköltözést, az iskoláztatást, az
iparűzést, a föld birtoklását.
A második világháború, a német fasizmus és a hazai nyilas rémuralom
elképzelhetetlen szenvedéseket hozott a magyar zsidóságra is. A magyar
nyelvterületről származó 900 ezer zsidóból mintegy 600 ezer halt
mártírhalált. [sic!] A deportálások, a munkaszolgálat, a terror okozta
vérveszteséget a magyar zsidóság máig sem tudta kiheverni; mai létszáma
hozzávetőleg 80 ezer fő. 1949-től az egyre erősödő ateista állami
nyomás hatására visszaszorult az időleges felpezsdült hitélet, később
cionista-ellenes akciók indultak egyes zsidó vezetők és fiatalok ellen.
A rendszerváltás lehetővé tette a zsidóság szabad megélését: zsidó
oktatási és szervezeti hálózat jött létre, a nemzetközi kapcsolatok
megerősödtek. Az összetartozást ugyanakkor az itt-ott felparázsló
antiszemitizmus is növeli.
A zsidókat sok üldöztetés és kritika érte az uzsorási - pénzkölcsönzési
tevékenység miatt. Mivel az egyház a királynak és a keresztényeknek
tiltotta az uzsorakamatot, ezért ezt a tevékenységet a zsidókra
ruházták, akik viszont nem is foglalkozhattak kézművességgel,
földműveléssel. A pénzkölcsönzése volt a megengedett tevékenységük az
egyéb marginális tevékenységük mellett: házaló kereskedők, használt
ruhák, rongyok adás-vétele, közvetítői kereskedelem. Sokan a tehetős
zsidók közül királyi kamaragrófok lettek és sikeresen tevékenykedtek,
birtokadományokkal rendelkeztek. Erről tanúskodnak IV. Béla dénárjai,
amelynek előlapján a héber pé és a mém betűk találhatók. A zsidók
fegyvert is viselhettek és a főbenjáró ügyekben a király döntött
fölöttük. Arany-ezüsttel kereskedtek (Buda-Mainz között). A királyok, a
városok is igényelték a kölcsönt, a likvid tőkét. A zsidók adófizetésük
miatt élő „zálogtárgyak” voltak.
1246-50 körül Budára költözött Henel comes, aki a királynéi vámharmincad bérlője volt és a pénzverő kamara ispánja volt.
15.-16. században 500 fő volt a létszámuk, 1371-ben országos zsidó
bírót (iudex Judeorum totius Regni) választottak maguknak. A magas
tisztség átruházott bíráskodási és igazgatási autonómiát adott a
zsidóbírók kezébe.
Török időszak - Mohács győztesét, Szulejmánt az „alaman”, azaz német
zsidók fehér gyászruhában és a város kulcsával várták, eléjük menve
Dunaföldvárig. A zsidókat a törökök megbízható partnernek tartották,
rájuk bízták a révek, vámok és pénzváltóhelyek adóinak beszedését.
1601-ben kinevezték Musza zsidót a budai és a pesti kikötők
felügyelővé. 1556-ban Szalimun jahudi lett a pénzügyi hivatal vezetője.
A törökök is adót fizettek jövedelmük alapján A törökök kiűzetése után
a velük kollaboráló (azaz velük együtt élő) zsidók is eltűntek.
A 14. századtól kezdve a király olykor átruházta ezt a jogot a
leghatalmasabb földesurakra. ~ 1726-ban III. Károly idejében,
Bajorországból és Galícia-Bukovinából is szivárogtak be zsidó
telepesek. De tilos volt a zsidóknak a városokba letelepedni, ezért új
települési forma alakult ki: a földesurak földjeire költöztek
telepesként. Adóért jogi és hatalmi védelmet kaptak, és birtokrészt
vehettek ki haszonbérbe, pálinkafőzést is folytathattak. A Védlevél
lehetővé tette a zsinagógaépítést is.
1735-ben Magyarországon 11, 621 zsidó élt ~ 1867-ben nemesi rangot
kaptak, a család akkori feje, dr. Buday-Goldberger Leó 1932-től a
felsőház kinevezett tagja lett és a Horthy fiú, Miklós a cégnél
igazgatósági tag volt. Együtt kártyázott a kormányzóval, Horthy
Miklóssal és a zsidók azt is mondogatták… ’ameddig Goldberger együtt
kártyázik a kormányzóval, a zsidókat nem érheti baj’… ennek ellenére
kitaszítottként 1944-ben Mauthausenban éhenhalt a haláltáborban.”
Ezeket írják a zsidók a 900 éves magyarországi *szenvedéseikről*.
--------------------------------------------------------------------------------
A bírálat a kedves Olvasóé! /tj/
----------------
1. Részlet Pauler Gyula (1841-1903) történész, A magyar nemzet
története című könyvéből, Budapest Athenaum Irodalmi és Nyomdai R.
Társulat kiadása, 1899 ~ I. és II. kötet
2. A XIII. század első felében az osztrák hercegség hatalma egyre
emelkedett, Harcias Frigyes (1230-46) már lépéseket tett, hogy megkapja
a királyi címet, amikor IV. Béla magyar király ellen vívott
háborújában, a lajtamenti csatában elesett 1246-ban. Vele kiveszett a
Babenbergi család. /Új Idők Lexikona, 3. & 4. kötet, 602. old. Bp.
1936/
3. Pauler Gyula, A magyar nemzet története az Árpádházi királyok alatt, Bp. 1899. II. kötet
4. u.o. Pauler Gyula, I. kötet, 168. oldal
nemnemsoha.ning.com
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!