A magyar ünnepek eredete, értelme, és újjászületésük
A
magyar ünnepek mibenlétét nem lehet felderíteni, ha először nem
takarítjuk el a megértést elzáró akadályokat, út-torlaszokat. Az egyik
ilyen a mitológiáról kialakított tév-képzet. A mai világban a mitológiát
történelmi és természet-tudományos szempontból megbízhatatlannak
tekintik. A mitológiáról közkeletű nézet, hogy a vallásokhoz kötődik, és
többnyire valótlan elemekre épülő meseszerű, mondaszerű költemények,
történeti szempontból megbízhatatlan információk. Valójában azonban
majdhogynem fordítva áll a helyzet. Ha meggondoljuk, hogy a mitológiák
az emberi élet és a Világegyetem végső kérdéseiről gondolatok egységes
rendszerét alakították ki, és hogy a mitológiákat nem egyes emberek
hozták létre, hanem bennük az ősnépek a kezdetektől hagyományozott
tudása, kultúrája testesült meg, érdekes összehasonlítást tehetünk a
mitológiákat létrehozó és a mai kultúrák között. Ma a népi kultúrák
folytonossága megszakadt, az egy kultúrkörhöz tartozó emberek nem járnak
össze nézeteik kicserélésére, nem alakítanak ki egységes, népi
magaskultúrát. Ezzel szemben kifejlődött egy olyan kultúra, amely Ludwig
von Bertalanffy, vagy Konrad Lorenz véleménye szerint a gazdasági
életnek szorosan alárendelt. A mai kultúra legfeljebb periferikusan,
többnyire az intézményes kereteken kívül foglalkozik az emberi élet és a
Világegyetem végső kérdéseivel, és ezeket rendszerint, mint
tudományosan vizsgálhatatlan kérdéseket, ki is rekeszti a vizsgálandó
kérdések köréből. Az ősi közösségek tagjait viszont érdekelte a környező
világ természete, a Világegyetem lényege, az ember sorsa, rendeltetése,
és ezeket meg is vitatta, és ezekről ki is alakított közkeletű
nézeteket, amelyek a nemzet kultúráját jelentették. A mitológiák ezeket a
kérdéseket viszont a nemzet élete számára központi jelentőségűeknek
tekintették. A mai kultúrák ebben a vonatkozásban is sokat tanulhatnának
az általuk lenézett, többezer éves mitológiáktól. A mitológia komoly
tudást őrzött meg, hozott létre, és rendszerezett, amely nem felszínes
nézetrendszer, hanem az emberiségősi tudását is magában rejti, ha
alaposabban megvizsgáljuk.
A
mitológiák a nemzeti kultúrák központi magjai, és az emberiség ősi
tudását őrző hagyományokban gyökereznek. Kerényi Károly például rámutat,
hogy Herodotosz még logoszt mond ott, ahol a későbbi Szókratész és
Protagórász mítoszt mond. Ez azt jelenti, hogy Herodotosz idejében még a
mitológia kérdéseit még logosszal, logikával vizsgálták, párszáz évvel
később viszont már az értelem kivonult a végső kérdések vizsgálatából. A
mitológia a logikában, az emberiség ős-tudományában gyökerezik, amelyet
a görögség kialakuló kultúrája taszított a logosszal szembe: csak azóta
állítható, hogy a mítosz és a logosz kölcsönösen kizárják egymást. A
mítosz a Magyar Nyelv Értelmező szótára szerint vallási tárgyú ősi
monda.
Az eredeti vallásról
De
mi a vallás? Mindenkinek van egy kialakult képe arról, hogy mi a
vallás. De tényleg az-e a vallás, aminek ma gondoljuk? Vagy itt is arról
van szó, hogy a vallásról kialakult közkeletű nézetek nem fedik a
vallás eredeti tartalmát. Annak idején mit értettek a vallás alatt? Azt
értették, amit mi ma értünk? A helyzet a következő: nem azt értették,
hanem szinte a fordítottját. Megismétlődik az a jelenség, amelyet a
mitológia szó eredeti jelentésének vizsgálatakor tapasztaltunk. Ma a
vallás alatt elsősorban misztikus nézeteket értünk. A misztikus nézetek
pedig csak attól misztikusok - pl. a magyar nyelv értelmező szótára
meghatározása szerint - , hogy az általuk tételezett jelenség
vizsgálatából kizárják az értelmet, azt mint az értelem által
megközelíthetetlen, ködös, megfoghatatlan tényezőt tételezik. A
misztikus beállítódottság olyan tényezőt állít világlátásunk
középpontjába, amely nem a tudás, hanem a tudásnak szinte az ellentéte,
ami lefedi és megakadályozza tudást, mert a világ legfontosabb
tényezőjét az értelem számára megközelíthetetlennek minősíti.
De
gondoljunk bele, milyen lehetett az eredeti vallás, amely a misztikus
vallások, a kereszténység előtt létezett! Helyezkedjünk be az akkori
világlátásba! Vallassuk erről a magyar nyelvet, amelynek a vallások
létrejöttekor kellett nevet, jelentést adni a vallásra vonatkozó
legfontosabb szavaknak! A magyar nyelv szerint az ember azt vallja, amit
valósnak tart, amit legjobb és legalaposabb ismeretei szerint tart
valósnak, ami a legjobb meggyőződése, amely a teljes és színtiszta
igazság. A vallatás is a legmélyebb igazság kikényszerítésére irányul,
arra, hogy a vallatott elmondjon mindent, amit tud a szóban forgó
tárgyról. A vallás a magyar nyelvben eredetileg az igazság megvallását
jelentette. Tehát nem egy önkényes vagy tetszőleges hiedelmet - a magyar
ősvallás a későbbi misztikus vallásokkal szemben még az igazság
megismerésére, megőrzésére és teljes feltárására irányult. Nem egy olyan
hit áll a központban, amely maga zárja ki, hogy igazságértékét bárki
megközelítse. Fordítva, az volt a kötelező, hogy mindenki legjobb
belátásával, legmélyebb vizsgálatai, értelme alapján találjon rá a minél
teljesebb igazságra. A magyar ősvallás a későbbi misztikus vallásokkal
szemben még az igazság teljes mélységben történő megismerését szolgálta.
Olyan vallás volt, amely az alapkérdésekben homlokegyenest ellenkező
irányultságú, mint a misztikus vallások.
Ipolyi
Arnold, a magyar mitológia első újkori ismertetője szerint „a mitológia
a hajdankor - a misztikus vallások előtti kor - népeinek tana az isten s
a világról”. Úgy mondhatnánk tehát, hogy az ősvallás a világtan és
istentan, világ-tudat és isten-tudat. Ahogy Ipolyi írja: az öntudat
kifejlődése is csak közösségi hatások révén lehetséges. Még inkább
közösségi gyökerű az öntudat párja, a világ-tudat és az istentudat. A
világról szerzett ismereteink nagy részét másoktól kapjuk. Az
isten-tudatnál különösen ez a helyzet. A valódi isten-tudat az eredetek
tana. Miféle természetű az igazi Isten? Miből keletkezett minden? Az ősi
tudás az eredetek tana kellett legyen, mert mindent akkor tudunk csak
megérteni, ha elmegyünk a végső gyökerekig, vagy a hogy a magyar nyelv
mondja, a dolgok végső magjáig. A dolgok végső gyökere ugyanis - ha
meggondoljuk - nem a gyökér. Nem a gyökérből lesz a növény, mert a
gyökér is lesz valamiből. Minden létező legtömörebb végső sűrítménye,
lényeg
|
Kommentáld!